Το δάσος καίγεται....καίγεται η ζωή. Τριανταφύλλου Στυλιανός

Share

         ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 

 

ΜΕ ΤΗΝ ΜΕΘΟΔΟ PROJECT
«ΔΑΣΙΚΕΣ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ» ‐  “Το δάσος καίγεται … καίγεται  η ζωή”
Το πρόγραμμα «Το δάσος καίγεται … καίγεται η ζωή» απευθύνεται σε μαθητές των 
δύο τελευταίων τάξεων,  Ε΄ και ΣΤ΄ του δημοτικού σχολείου και  είναι σχεδιασμένο σύμφω‐
να με τη μέθοδο Project. Οι μαθητές κάτω από αυτά τα δεδομένα, αναλαμβάνουν τον κυρί‐
αρχο  ρόλο  τόσο στην εφαρμογή όσο και στο  σχεδιασμό  των ειδικών στοιχείων κάθε δρα‐
στηριότητας. Το πρόγραμμα στήνεται βήμα βήμα από τους ίδιους τους μαθητές όπως ακρι‐
βώς κατακτάται και η γνώση των ιδιαίτερων πτυχών του θέματος. Τα παιδιά συνεργάζονται,
ερευνούν, ανακαλύπτουν, βιώνουν, δρουν, έχοντας ως βοηθό και συνεργάτη τον εκπαιδευ‐
τικό,   ο  οποίος αναλαμβάνει   να καθοδηγεί  με  διακριτικές  παρεμβάσεις  σε  ολόκληρη  την 
πορεία της διαδικασίας.  
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΘΕΜΑΤΟΣ 
1. Το θέμα είναι επίκαιρο μετά από τις πυρκαγιές του 2007.  
2. Κατά συνέπεια υπάρχει πλούσιο υλικό προς άντληση και διερεύνηση, καθώς επίσης 
πρόσφατες  παραστάσεις  στα  παιδιά  πράγμα  που  σημαίνει  πρόσφορο έδαφος ευ‐
αισθητοποίησης τους.  
3. Επιπλέον η αντιμετώπιση του προβλήματος των δασικών πυρκαγιών έχει γίνει τώρα  
εξαιρετικά επείγουσα και η ευαισθητοποίηση όλων και ειδικά των παιδιών είναι η 
αρχή προς αυτή την κατεύθυνση .  
4. Σε πολλές περιοχές τις Ελλάδας παιδιά  ζουν πολύ κοντά σε  ζωογόνα δασικά οικο‐
συστήματα χωρίς να συνειδητοποιούν τη σημασία,  την πραγματική σχέση αλληλε‐
ξάρτησης μαζί τους και την ανάγκη προστασίας τους .
5. Πολλά παιδιά είναι πλέον αναγκασμένα να αντιμετωπίζουν  τις  συνέπειες από  την 
καταστροφή των δασών της περιοχής τους  από  πυρκαγιές.  Τριανταφύλλου Στυλιανός 411/2006234
ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ 
ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ 
¾ Να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά, απέναντι στο πρόβλημα των δασικών πυρκα‐
γιών.  
ΓΝΩΣΗ 
¾ Να  γνωρίσουν    το  δασικό  οικοσύστημα  (δομικά  στοιχεία  βιοτικά,  αβιοτι‐
κά/αλληλεπιδράσεις‐εξαρτήσεις/τροφικές αλυσίδες και πλέγματα) και να  συνειδη‐
τοποιήσουν τη σχέση  αλληλεπίδρασης και αλληλεξάρτησης του με το ανθρωπογε‐
νές και το ευρύτερο φυσικό περιβάλλον.
¾ Να συνειδητοποιήσουν τα οφέλη που απορρέουν από το δάσος   
¾ Να γνωρίσουν την απειλή των δασικών οικοσυστημάτων που λέγετε πυρκαγιά και 
να συνειδητοποιήσουν το μέγεθος που έχει πάρει παγκοσμίως και ειδικότερα στη 
χώρα μας μετά το 2007.  
¾ Να διερευνήσουν τα αίτια των δασικών πυρκαγιών.  
¾ Να γνωρίσουν τις επιπτώσεις από τις δασικές πυρκαγιές τόσο για το φυσικό όσο και 
για το  ανθρωπογενές περιβάλλον.
¾ Να γνωρίσουν τους τρόπους αντιμετώπισης των δασικών πυρκαγιών  
ΣΤΑΣΗ‐ΑΞΙΕΣ 
¾ Να αναγνωρίσουν το δάσος ως ζωντανό και ισότιμο κομμάτι του φυσικού συνόλου,
 αναπτύσσοντας στάσεις ισοτιμίας, σεβασμού, και προστασίας απέναντι του.
¾ Να  αποβάλλουν  την αποκλειστικά  ωφελιμιστική   στάση του ανθρώπου απέναντι 
στο δάσος και να αναγνωρίσουν την αυταξία του.
¾ Να αναπτύξουν στάσεις υπευθυνότητας απέναντι στο ίδιο το δασικό οικοσύστημα 
αλλά και αλληλεγγύης απέναντι   σε όλους όσους ωφελούνται και θα ωφεληθούν Τριανταφύλλου Στυλιανός 411/2006234
στο μέλλον από την υγιή παρουσία του και όσους πλήττονται από την καταστροφή 
του (ζώα φυτά και ανθρώπους).  
¾ Να νοιάζονται και να ανησυχούν για  την ασφάλεια  των δασικών οικοσυστημάτων 
από τον κίνδυνο των πυρκαγιών.
¾ Να συνειδητοποιήσουν ότι από τα μικρά καθημερινά πράγματα αλλάζει ο κόσμος 
και να ενσωματώσουν αυτή την ιδέα στη δική τους στάση ζωής και συμπεριφορά.
ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ 
¾ Να αναπτύξουν κριτική σκέψη αναλύοντας αιτίες, δράσεις και προτάσεις που σχετί‐
ζονται με  την προστασία των δασών και  τις δασικές πυρκαγιές.
¾ Να ασκηθούν στην συλλογή  πληροφοριών από διάφορες πηγές και με διάφορους 
τρόπους ,στην ανάλυση και τη δόμηση τους σε ολοκληρωμένα νοήματα.
¾ Να ασκηθούν στη συνεργασία και τη δουλειά μέσα σε ομάδες.
ΔΡΑΣΕΙΣ‐ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ 
¾ Να  είναι  πρόθυμοι  και  να  συμμετέχουν  σε  δράσεις  αντιμετώπισης  των  δασικών 
πυρκαγιών (στους  τρόπους αντιμετώπισης συμπεριλαμβάνεται και η αποκατάστα‐
ση).
¾ Να προτείνουν και να πραγματοποιούν δικές τους δράσεις.
¾ Να ενεργοποιούν και άλλους προς δράση.Τριανταφύλλου Στυλιανός 411/2006234
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 
Οι  δραστηριότητες  του  προγράμματος  περιβαλλοντικής  εκπαίδευσης  «Το 
δάσος καίγεται… καίγεται η ζωή» είναι, κατά ένα μεγάλο ποσοστό, σχεδιασμέ‐
νες με τη μέθοδο project  με  βασική  επιδίωξη  την επεξεργασία τους από τα 
παιδιά κατά κύριο λόγο μέσα από  ομαδική εργασία . Η ομαδική εργασία και η 
ανάπτυξη των δεξιοτήτων που σχετίζονται με αυτήν είναι ένας από τους βασι‐
κούς στόχους τόσο του συγκεκριμένου πονήματος όσο  και της περιβαλλοντικής 
εκπαίδευσης γενικότερα.     Tο  πρώτο  βήμα  κατά  την  έναρξη  της  διαδικασίας  είναι  να  καθοριστεί  η 
σύνθεση των ομάδων που θα συνεργαστούν στα επιμέρους   σημεία  όπως ορί‐
ζονται  από  τις δραστηριότητες. Προτείνεται λοιπόν ο εκπαιδευτικός να οργα‐
νώσει τα παιδιά σε μικρές ομάδες των τριών μελών φροντίζοντας  
ƒ να είναι ισοδύναμες  
ƒ να αποτελούνται από παιδιά διαφόρων επιδόσεων  
ƒ να  ευνοείται η ανάπτυξη συνεργασίας.
  Η δομή των δραστηριοτήτων διαρθρώνεται στα παρακάτω μέρη:
ΤΙΤΛΟΣ: Αναφορικά η δραστηριότητα  με μία φράση ή λέξη 
ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Περιλαμβάνονται  οι επιμέρους στόχοι κάθε δραστηριότητας.
ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΛΕΙΔΙΑ: Τις  συναντάμε  μόνο  στις  περιπτώσεις  που υπάρχουν  συ‐
γκεκριμένοι όροι που πρέπει να διερευνηθούν από τα παιδιά  .  
ΥΛΙΚΑ: Πρόκειται για μια λίστα από υλικά και φακέλους  με το παρεχόμενο υλι‐
κό (άρθρα, φωτογραφίες, βίντεο, φύλλα εργασίας, χάρτες εννοιών, έντυπα διε‐
ρεύνησης, παραδείγματα, παρουσιάσεις, διαφάνειες κ.λπ.) που θα χρειαστούν 
στη  συγκεκριμένη  δραστηριότητα  .  Όλοι  οι  Φάκελοι  (1‐11,  Γενικά,  Βίντεο)  υ‐
πάρχουν  σε  ένα  ξεχωριστό αρχείο  με  το  όνομα ΥΛΙΚΟ. Στον Φάκελο  Γενικά  υ‐
πάρχουν κάποια  άρθρα που περιέχουν χρήσιμες πληροφορίες αλλά και ιδέες 
που μπορούν να ενδιαφέρουν τα παιδιά και τον δάσκαλο και πέρα από το συ‐
γκεκριμένο πρόγραμμα.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ:  Δίνεται  μια  συνοπτική  περιγραφή  της  κάθε  δραστηριότητας  . Θα 
πρέπει  να  αναφερθεί  σε  αυτό  το  σημείο  ότι  έγινε  μια  προσπάθεια  μέσα  από 
την περιγραφή να αφήνονται, όπου ήταν δυνατόν,  αρκετά  περιθώρια για δια‐Τριανταφύλλου Στυλιανός 411/2006234
φοροποίηση και πρωτοβουλία από την μεριά τόσο του εκπαιδευτικού όσο και 
των παιδιών. Οπότε τα κείμενα  αυτά είναι προτιμότερο να λαμβάνονται υπό‐
ψη  περισσότερο  ως ένα  περίγραμμα   το  οποίο  κάθε  εκπαιδευτικός   μπορεί 
ευέλικτα να χρησιμοποιήσει  για να πετύχει τους στόχους της δραστηριότητας 
παρά ως ένας οδηγός που πρέπει να τηρηθεί κατά γράμμα.  
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ: Παρέχονται σε μερικά σημεία της δια‐
δικασίας  ως  εναλλακτική  λύση  ή  συμπλήρωμα  στην  ήδη  υπάρχουσα  βασική 
δραστηριότητα.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ: Παρέχονται συμπληρωματικές διευκρινίσεις, συμβουλές και ιδέες 
που μπορούν να φανούν χρήσιμές.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ:  
α)  Στο  τέλος  κάποιων  δραστηριοτήτων,  για  τις    περιπτώσεις  που  προτείνεται 
έρευνα στο διαδίκτυο ή υπάρχουν πέρα από  το παρεχόμενο υλικό και κάποιες 
ιστοσελίδες που αφορούν άμεσα το θέμα της δραστηριότητας .        β) Στο τέλος του προγράμματος,  για τις περιπτώσεις που το  περιεχόμενο των 
ιστοσελίδων  μπορεί να φανεί χρήσιμο σε περισσότερες από μία δραστηριότη‐
τες και είναι στην ευχέρεια του εκπαιδευτικού να το χρησιμοποιήσει όπως και  
όπου αυτός κρίνει αναγκαίο.   
    Σε  γενικές  γραμμές    θα  μπορούσαμε    να  πούμε  ότι  στα  πλαίσια του  προ‐
γράμματος  «Το  δάσος  καίγεται…  καίγεται  η  ζωή»  τα  παιδιά  δραστηριοποιού‐
νται στα παρακάτω  αλληλένδετα και πολλές φορές αδιάκριτα  πεδία :        
• δημοσιογραφικό : οι μαθητές αναλαμβάνουν το ρόλο μικρών δημοσιογρά‐
φων με σκοπό να εντοπίσουν την αλήθεια  
• ερευνητικό: (στο πεδίο, σφυγμομέτρηση, πείραμα κ.λπ.)
• καλλιτεχνικό: οι μαθητές αναλαμβάνουν να αξιοποιήσουν  καλλιτεχνικά το 
υλικό που θα προκύψει από την έρευνα (ντοκιμαντέρ, κολάζ, μακέτες, θεα‐
τρική παράσταση κ.λπ.)
• παιχνιδιού και διασκέδασης: ο δάσκαλος αναλαμβάνει να εμπλουτίσει την 
ερευνητική δουλειά των μαθητών με παιχνίδια, βίντεο,  ταινίες κ.λπ.
• δράσης:  οι μαθητές μετά την έρευνα, αναλαμβάνουν να οργανώσουν συ‐
γκεκριμένη δράση προστασίας , αντιμετώπισης, και ενεργοποίησης πολιτών  
προς αυτήν την κατεύθυνση.  
  Αρκετές  από  τις  δραστηριότητες  που  περιλαμβάνονται  στο  πρόγραμμα  ε‐
φαρμόζονται ή χρησιμοποιούν σε κάποιες από τις φάσεις τους, ένα τεχνολογικά Τριανταφύλλου Στυλιανός 411/2006234
εμπλουτισμένο περιβάλλον. Το διαδίκτυο, και διάφορα προγράμματα εφαρμο‐
γών  των  windows,  διευκολύνουν  σε  διάφορα  σημεία  της  πορείας    των  εργα‐
σιών την διαδικασία, χωρίς όμως να επιβάλλεται η χρήση τους  όταν  δεν υπάρ‐
χει  εργαστήριο  υπολογιστών.  Σε  κάποιες    περιπτώσεις  (π.χ.  προβολών)  ένας 
τουλάχιστον  υπολογιστής ίσως να θεωρείται απαραίτητος,   αλλά η ανάγκη αυ‐
τή μπορεί εύκολα να καλυφθεί από έναν φορητό .  Όπου το εργαστήριο υπολο‐
γιστών υπάρχει και είναι οργανωμένο, κρίνεται χρήσιμο, να δουλέψουν τα παι‐
διά ψηφιακά το πρόγραμμα,  όσο το δυνατόν περισσότερο.  

Υλικό

Σχολικό ραδιόφωνο

Γιορτάζουν σήμερα



Επισκέπτες

Σήμερα37
Χθες64
Εβδομάδα288
Μήνας1346
Συνολικά163694

Powered by CoalaWeb

Καλωσόρισμα

 

Υπεύθυνοι:

Σχεδιασμός - Συντονισμός - Ενημέρωση

Βροχαρίδου Ανατολή

Ανδρεάδης Σιδερής