Η έναρξη της συνεργασίας μας, έλαβε χώρα εφέτος με τη συμμετοχή του 3ου Πειραματικού μας Νηπιαγωγείου Χίου, το οποίο συγχαίρουμε θερμά για την ανάληψη άλλης μιας, υψηλών προσδοκιών δράσης με αξιόλογα standards επιστημοσύνης!
Αξίζει να σημειωθεί, ότι είναι το μοναδικό από την Περιφέρεια Νηπιαγωγείο!!
Συνολικά, μετέχουν εφέτος 109 σχολικές μονάδες και από τις 2 βαθμίδες εκπαίδευσης, από όλη την Ελλάδα!
Το νέο σχολικό έτος 2025-2026, προτρέπουμε την ένταξη και άλλων Μονάδων μας στο εν λόγω, εξόχως επωφελές για εκπαιδευτικούς και μαθητές ερευνητικό πρόγραμμα!
Ειδικότερα,
Οι σύνθετες προκλήσεις της παγκοσμιοποίησης, της κοινωνίας της γνώσης, της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, του ψηφιακού κόσμου προκαλούν ραγδαίες οικονομικές και κοινωνικές μεταβολές σε διεθνές επίπεδο.
Οι προκλήσεις αυτές επαναπροσδιορίζουν ριζικά τον διαμεσολαβητικό ρόλο και την κοινωνική λειτουργία του σχολείου, το οποίο καλείται να μετασχηματιστεί σε έναν ζωντανό οργανισμό που μαθαίνει, εξελίσσεται και βελτιώνεται διαρκώς.
Σε αυτό το πλαίσιο, θεωρούμε ότι το Σχολείο Οργανισμός και Κοινότητα Μάθησης (ΟΚΜ) αποτελεί ένα διακριτό εναλλακτικό παράδειγμα οργάνωσης, διοίκησης και λειτουργίας των σχολικών μονάδων, που προτάσσει τη μάθηση, προωθεί την καινοτομία και τη δημιουργικότητα, ενισχύει την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, βελτιώνει τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα και εμπεδώνει κλίμα εμπιστοσύνης ανάμεσα στο σχολείο, την πολιτεία και την κοινωνία.
Σκοπός του έργου «Το Σχολείο ΟΚΜ» είναι η μελέτη και η έρευνα, σε θεωρητικό και σε εφαρμοσμένο επίπεδο, του μετασχηματισμού του σχολείου σε Οργανισμό και Κοινότητα Μάθησης. Στόχος είναι η συμβολή στην διαμόρφωση του σύγχρονου εκπαιδευτικού λόγου σχετικά με τις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις και αλλαγές με επίκεντρο το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς, αξιοποιώντας την επιστημονική έρευνα και την εκπαιδευτική εμπειρία σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
Το έργο «Το Σχολείο ΟΚΜ» επιχειρεί μια ολιστική προσέγγιση του μετασχηματισμού του σχολείου σε θεωρητικό και σε εφαρμοσμένο επίπεδο, η οποία αναπτύσσεται στα ακόλουθα πεδία:
1. Διακυβέρνηση και Αυτονομία του σχολείου
2. Ηγεσία για τη Μάθηση
3. Κοινότητες Μάθησης Εκπαιδευτικών
4. Αυτοαξιολόγηση Εκπαιδευτικού Έργου
5. Ψηφιακή μάθηση και Δίκτυα
6. Επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών.
Το έργο «Το Σχολείο ΟΚΜ» περιλαμβάνει τις ακόλουθες δράσεις:
- Εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος. Το πιλοτικό πρόγραμμα θα υλοποιηθεί (μετά από ανοιχτή πρόσκληση ενδιαφέροντος) σε σχολικές μονάδες Π.Ε. και Δ.Ε. της Περιφέρειας Αττικής το σχολικό έτος 2024-2025. Σκοπός του πιλοτικού προγράμματος είναι τα σχολεία να σχεδιάσουν, να εφαρμόσουν πιλοτικά και να αξιολογήσουν το «εκπαιδευτικό παράδειγμα» του μετασχηματισμού του σχολείου σε Οργανισμό και Κοινότητα Μάθησης.
- Παραγωγή εκπαιδευτικού υλικούσε θεωρητικό και εφαρμοσμένο επίπεδο.
- Έρευνα δράσης. Στο πλαίσιο του προγράμματος θα πραγματοποιηθεί έρευνα για τις αντιλήψεις και στάσεις των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με την εφαρμογή και τα αποτελέσματα του σχολείου ΟΚΜ.
- Επιμορφώσεις Διευθυντών και εκπαιδευτικών σχετικά με την ανάπτυξη και εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος στα σχολεία.
- Δίκτυο σχολείων ΟΚΜ και forum εκπαιδευτικών
- Υποβολή προτάσεων για συμμετοχή σε δράσεις του Προγράμματος Erasmus+ με σκοπό την συνεργασία και αξιοποίηση της διεθνούς εμπειρίας σχετικά με το «Το Σχολείο ΟΚΜ», οι οποίες αφορούν: α) στη συνεργασία με σχολεία ευρωπαϊκών χωρών και β) σε πρόγραμμα κινητικότητας στελεχών της εκπαίδευσης και εκπαιδευτικών.
- Συνέδρια και ημερίδες ενημέρωσης & διάχυσης αποτελεσμάτων και καλών πρακτικών στην εκπαιδευτική κοινότητα.
- Δημοσιεύσεις, εκδόσεις.
Την επιστημονική ευθύνη του έργου «Το Σχολείο ΟΚΜ» έχει Επιστημονική Επιτροπή που αποτελείται από μέλη ΔΕΠ και ΕΔΙΠ του ΕΚΠΑ, στελέχη της εκπαίδευσης και εκπαιδευτικούς Π.Ε και Δ.Ε.
Την διοικητική και οργανωτική ευθύνη της υλοποίησης του προγράμματος έχει η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής.
Αναλυτικές πληροφορίες στον ιστότοπο της δράσης: